Wat is SEO

with Geen reacties

SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van inhoud die moet worden gevonden via de organische zoekresultaten van een zoekmachine.

De voordelen zijn duidelijk: gratis verkeer naar uw website, elke maand opnieuw.

Maar hoe optimaliseert u uw inhoud voor SEO en welke factoren doen er eigenlijk toe?

Om dat te beantwoorden, moeten we eerst begrijpen hoe zoekmachines werken.

Zoekmachines zijn als bibliotheken voor het internet.

In plaats van kopieën van boeken op te slaan, slaan ze kopieën van webpagina’s op.

Wanneer u een zoekopdracht in een zoekmachine typt, doorzoekt deze alle pagina’s in de index en probeert  de zoekmachine de meest relevante resultaten te retourneren.

Om dit te doen, gebruikt het een computerprogramma ook wel algoritme genoemd.

Niemand weet precies hoe deze algoritmen werken, maar we hebben wel aanwijzingen, althans van Google.

Dit is wat Google zegt op hun pagina ‘Hoe zoeken werkt’:

Om u de meest nuttige informatie te geven, kijken zoekalgoritmen naar vele factoren, waaronder de woorden van uw zoekopdracht, relevantie en bruikbaarheid van pagina’s, expertise van bronnen en uw locatie en instellingen. Het gewicht dat op elke factor wordt toegepast, is afhankelijk van de aard van uw zoekopdracht. De versheid van de inhoud speelt bijvoorbeeld een grotere rol bij het beantwoorden van vragen over actuele nieuwsonderwerpen dan bij woordenboekdefinities.

Over Google gesproken, dit is de zoekmachine die de meesten van ons gebruiken – althans voor zoekopdrachten op het web. Dat komt omdat het verreweg het meest betrouwbare algoritme heeft.

Dat gezegd zijnde, er zijn nog tal van andere zoekmachines die je kunt optimaliseren.


 

Hoe SEO werkt

Simpel gezegd, SEO werkt door zoekmachines te tonen dat uw inhoud het beste resultaat is voor het betreffende onderwerp.

Dit komt omdat alle zoekmachines hetzelfde doel hebben: de beste, meest relevante resultaten laten zien aan hun gebruikers.

Hoe u dit precies doet, is afhankelijk van de zoekmachine waarvoor u optimaliseert.

Als u meer organisch verkeer naar uw webpagina’s wilt, moet u het algoritme van Google begrijpen en hierop inspelen. Als je meer videoweergaven wilt, gaat het allemaal om het algoritme van YouTube.

Aangezien elke zoekmachine een ander rangschikkingsalgoritme heeft, zou het onmogelijk zijn om ze allemaal in dit artikel te behandelen.

Dus voor nu zullen we ons concentreren op hoe we in de grootste zoekmachine van allemaal kunnen komen: Google.

LEUK WEETJE

Google heeft een marktaandeel van ~ 92%. Daarom loont het om uw website te optimaliseren voor Google in plaats van Bing, DuckDuckGo of een andere webzoekmachine.


 

Hoe te optimaliseren voor Google

Google gebruikt meer dan 200 rangschikkingsfactoren.

Niemand weet wat al deze rangschikkingsfactoren zijn, maar we kennen er wel enkele.

Hoe weten we dat? Simpel, omdat Google ons een deel ervan heeft meegedeeld, en verschillende seo-specialisten de correlaties tussen verschillende factoren en Google-ranglijsten hebben bestudeerd.

We zullen er hier enkele van bespreken. Maar eerst een belangrijk punt:

Google rangschikt webpagina’s, geen websites.

Het feit dat uw bedrijf glas-in-loodramen maakt, betekent niet dat elke pagina op uw site moet scoren voor de zoekopdracht ‘glas-in-loodramen’.

U kunt scoren voor verschillende zoekwoorden en onderwerpen met verschillende pagina’s.

Laten we het nu hebben over enkele dingen die van invloed zijn op ranglijsten en de zichtbaarheid in de zoekmachines.

 

Wat is SEO : Doorzoekbaarheid

Voordat Google zelfs maar kan overwegen uw inhoud te rangschikken, moet het eerst weten dat deze bestaat.

Google gebruikt verschillende manieren om nieuwe inhoud op internet te ontdekken, maar de primaire methode is crawlen. Simpel gezegd, bij crawlen volgt Google links op de pagina’s die ze al kennen naar pagina’s die ze nog niet eerder hebben gezien.

Om dit te doen, gebruiken ze een computerprogramma genaamd een spider.

Stel dat uw startpagina een backlink bevat van een website die al in de index van Google staat.

De volgende keer dat ze die site crawlen, volgen ze die link om de startpagina van uw website te ontdekken en waarschijnlijk toe te voegen aan hun index.

Van daaruit zullen ze de links op uw startpagina doorzoeken om andere pagina’s op uw site te vinden.

Dat gezegd zijnde, sommige dingen kunnen de crawlers van Google blokkeren:

  • Slechte interne links: Google vertrouwt op interne links om alle pagina’s op uw site te doorzoeken. Pagina’s zonder interne links worden vaak niet gecrawld.
  • Nofollow interne links: interne links met nofollow-tags worden niet door Google gecrawld.
  • Geen geïndexeerde pagina’s: u kunt pagina’s uitsluiten van de index van Google met behulp van een noindex-metatag of HTTP-header. Als andere pagina’s op uw site alleen interne links bevatten van niet-geïndexeerde pagina’s, is er kans dat Google deze niet zal vinden.
  • Blokken in robots.txt: Robots.txt is een tekstbestand dat Google vertelt waar het wel en niet naar uw website kan gaan. Als pagina’s hier worden geblokkeerd, worden ze niet doorzocht.

Als u zich zorgen maakt over een van deze problemen op uw site, kunt u overwegen een SEO-audit uit te voeren met een tool als Ahrefs Site Audit.

wat is seo

Mobiel-vriendelijkheid

63% van de Google-zoekopdrachten is afkomstig van mobiele apparaten en dat aantal groeit elk jaar.

Gezien die statistiek komt het waarschijnlijk niet als een verrassing dat Google in 2016 een rangorde-boost aankondigde voor mobielvriendelijke websites in zijn mobiele zoekresultaten.

Google is in 2018 ook overgestapt op mobile first indexering, wat betekent dat ze nu de mobiele versie van uw pagina gebruiken voor indexering en rangschikking.

Maar hier is een nog meer opvallend onderzoek  van Adobe:

Bijna 8 op de 10 consumenten klikt weg wanneer de inhoud van de webpagina niet goed wordt weergegeven op hun apparaat

Met andere woorden, de meeste mensen zullen  waarschijnlijk op de knop Terug drukken wanneer een desktopversie van een site op mobiel wordt geladen.

Dat is belangrijk om weten omdat Google zijn gebruikers tevreden wil houden. Pagina’s die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel, leiden tot ontevredenheid. En zelfs als u hoog scoort en mensen op uw website klikken, blijven de meesten niet hangen om uw inhoud te lezen.

U kunt controleren of uw webpagina’s mobielvriendelijk zijn met de mobielvriendelijke testtool van Google.

Als uw webpagina’s dat niet zijn, huur dan een webdesigner in om ze te repareren.


 

Pagespeed

Pagespeed slaat op de snelheid waarmee uw pagina laadt wanneer er naartoe gesurft wordt. Het is een ranking factor op desktop en mobiel.

Waarom? Nogmaals, Google wil zijn gebruikers tevreden houden. Als hun gebruikers klikken op zoekresultaten die te lang duren om te laden, leidt dit tot ontevredenheid.

Gebruik de tool Pagespeed Insights van Google om de snelheid van uw webpagina’s te controleren.

Zoekintentie

Het vinden van een trefwoord of trefwoorden waarvoor u wilt rangschikken is eenvoudig. Plak een onderwerp in een hulpprogramma voor zoekwoordonderzoek, zoals Ahrefs Keywords Explorer, en zoek vervolgens naar relevante zoekwoordideeën met zoekvolume.

—————————————————-

Inhoudstype: zijn de meeste resultaten blogberichten, productpagina’s, categoriepagina’s, bestemmingspagina’s of iets anders?

Inhoudsindeling: rangschikt Google voornamelijk handleidingen, artikelen in lijststijl, tutorials, vergelijkingen, opiniestukken of iets heel anders? (Opmerking. Deze is voornamelijk van toepassing op informatieve onderwerpen.)

Inhoudshoek: is er een gemeenschappelijk thema of uniek verkoopargument op de toppagina’s? Als dit het geval is, geeft dit u enig inzicht in wat mogelijk belangrijk is voor zoekers.

Daarnaast kunt u ook controleren op de aanwezigheid (of niet) van SERP-functies om de intentie af te leiden.

Als er bijvoorbeeld een aanbevolen fragment in de resultaten staat, kan dit erop duiden dat de zoeker informatie zoekt.

Als u zoekwoordonderzoek uitvoert, kunt u filteren op zoekwoorden met of zonder specifieke SERP-functies in Ahrefs Keywords Explorer.

backlinks

Het rangschikkingsalgoritme van Google is gebaseerd op iets dat PageRank wordt genoemd.

In eenvoudige termen, interpreteert dit backlinks als stemmen. Over het algemeen scoren pagina’s met meer stemmen hoger.

Hoe weten we dat? Vorig jaar bestudeerden we bijna een miljard webpagina’s en vonden we een duidelijke correlatie tussen verwijzende domeinen (links van unieke websites) en organisch zoekverkeer.

Om een lang verhaal kort te maken, backlinks zijn belangrijk als u wilt rangschikken voor iets dat de moeite waard is.

Het probleem is dat koppelingen een uitdaging kunnen vormen, met name voor bepaalde soorten inhoud, zoals productpagina’s.

Er zijn tal van tactieken voor het maken van links, maar als je nieuw bent in het spel, probeer dan links naar je beste informatieve inhoud te maken (bijvoorbeeld een blogbericht of een gratis tool).

Comments are closed.